Vindt u dit een interessant artikel? Wordt gratis lid van onze nieuwsbrief ››

Hoe schrijf ik een ICT beleidsplan voor een onderwijsinstelling.


ICT BeleidsplanVoordat je begint met het schrijven van een ICT beleidsplan is het goed om na te gaan met welk doel je dit wilt gaan doen. Het gebeurt immers maar al te vaak dat een beleidsplan nadat het netjes uitgewerkt is in de kast verdwijnt en enkele jaren later onder het stof terug gevonden wordt in diezelfde kast.


Het schrijven van een beleidsplan kan om verschillende redenen zinvol zijn. Bijvoorbeeld om op gestructureerde wijze vernieuwingen in te voeren. Of om zicht te krijgen op de financiële consequenties van veranderingen in de toekomst. Een beleidsplan kan ook geschreven worden om gezamenlijk afspraken te kunnen maken aan de hand van het voorgenomen beleid.


Om deze doelen ook daadwerkelijk te bereiken dient een ICT beleidsplan aan enkele uitgangspunten te voldoen. Wanneer L-Curve onderwijsinstellingen begeleid bij het schrijven van een ICT beleidsplan maken we gebruik van de volgende opbouw.


Inventarisatie

-         algemeen

-         visie

-         infrastructuur en toepassingen

-         vaardigheden/attitude van docenten

Analyse

-         Visie

-         Infrastructuur

-         Software

-         Website

-         Scholing

-         Administratie

-         Schoolspecifieke zaken

Advies

-         Visie

-         Infrastructuur

-         Software

-         Website

-         Scholing

-         Administratie

-         Schoolspecifieke zaken


Actieplan

Financiën



Om zicht te krijgen op de huidige stand van zaken met betrekking tot ICT wordt er gebruik gemaakt van verschillende middelen. De belangrijkste hiervan is het gebruik van interviews met docenten, onderwijs ondersteunend personeel en directie. Daarnaast wordt er door het gehele team een vragenlijst ingevuld. Onderwerpen die in deze vragenlijst aan bod komen zijn visie, vaardigheden, ondersteuning, houding en wensen. U kunt deze vragenlijst ICT-beleidplan hier downloaden. De uitkomsten van de vragenlijst en interviews worden gebruikt om een analyse te maken.


Vier in Balans KennisnetEen derde middel dat u kunt gebruiken is de Vier in Balans tool van Kennisnet. Wanneer alle docenten de korte online vragenlijst hebben ingevuld wordt in een schema weergegeven hoe het team en de organisatie scoort op de vier verschillende aandachtsgebieden visie, deskundigheid, software en hardware. Deze score is gerelateerd aan de gemiddelde landelijke score. U kunt hier meer informatie vinden over deze gratis tool.


De invulling van het hoofdstuk actieplan is vaak de bottleneck bij het uitvoeren van een beleidsplan. Het is van belang realistische actiepunten te omschrijven en hierbij vooral rekening te houden met de tijd die er voor nodig is om op gedegen wijze ontwikkelingen vorm te geven.


De actiepunten worden beschreven als concrete handelingen. Eventueel kan hier ook een tijdspad aan gekoppeld worden zodat ieder jaar geëvalueerd kan worden of men nog op schema ligt of dat er bijgestuurd moet worden.


Tot slot een financiële paragraaf. Hierin staan per actiepunt de bijbehorende kosten vermeld. Het is daarbij van belang om goed te kijken naar afschrijvingen van nieuw aan te schaffen ICT materialen. Een financieel goed onderbouwd beleidsplan zorgt er voor dat je in de toekomst niet voor verassingen komt te staan.


L-Curve is u graag van dienst bij het schrijven van een ICT beleidsplan. Spreekt bovenstaande werkwijze u aan neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.







Vond u dit een interessant artikel?
Vul hier uw e-mail adres in en ontvang gratis onze wekelijkse nieuwsbrief.
We verstrekken uw e-mail adres nooit aan derden en gebruiken
het ook niet voor andere doeleinden dan deze nieuwsbrief.




Plaats een reactie